De eerste week: Wennen in Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Yvonne Rek - WaarBenJij.nu De eerste week: Wennen in Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Yvonne Rek - WaarBenJij.nu

De eerste week: Wennen in Surabaya

Door: Yvonne de Rek

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

14 Februari 2015 | Indonesië, Soerabaja

Wat leuk dat je mijn blog leest, dank je wel! Ik zal proberen regelmatig wat te plaatsen gedurende mijn stage in Surabaya. Hierbij de eerste week samengevat.

Jeetje wat gaat de tijd snel, ik ben inmiddels al weer 5 dagen in Surabaya. Maandag 9 februari ben ik door Papa, Mama, Ilona, Laura en Bo naar Schiphol gebracht. Op Schiphol had ik met de andere meiden bij de check in balie afgesproken. Na een moeilijk afscheid, waar de tranen rijkelijk hebben gevloeid, zijn Ajin, Sinem, Jessie, Carola, Lisa en Ik door de douane gegaan. Het vliegen ging heel goed. We hebben 2x moeten overstappen op Londen en Hong kong. Op Hongkong hadden we maar 20 minuten om over te stappen (omdat het vliegtuig vanuit Londen vertraging had). Dus hebben we achter het personeel aan over heel het vliegveld gerend. Haha dikke stress. Maar we hebben het vliegtuig gehaald! Gelukkig! Helaas hadden onze koffers het vliegtuig niet gehaald. Toen we in Surabaya aankwamen was het half 8 in de avond. Dus het was al donker. We werden heel goed gehopen door het personeel. En hebben afgesproken dat onze koffers de volgende dag tussen 11 en 12 zouden worden bezorgd bij het appartement. Dus we hebben het nog een nachtje zonder onze koffers moeten doen.

Woensdag was onze eerste echte dag in Surabaya. Gelukkig is het helemaal goed gekomen met de koffers, want die werden netjes bezorgd bij het appartementen complex. Jeeeh!! We hebben Nina ontmoet dit is de contactpersoon van onze appartementen. Ze is erg vriendelijk en behulpzaam. Ze noemt zich onze moeder in Surabaya. Dit geeft wel een heel fijn gevoel. Ze heeft aangegeven als er iets is dat we altijd naar haar toe kunnen komen. ’s Middags zijn we door Deni (dit is de contactpersoon vanuit de universiteit) en Masmat ( dit is de chauffeur van de universiteit) naar de Galaxy mall gebracht. Dit is een super groot winkelcentrum ongeveer 15 minuutjes van het appartement af. Hier hebben we wat boodschappen kunnen doen. Ook heb ik hier een simkaart kunnen kopen. Dus ik heb gewoon overal internet, dit is wel heel prettig. ’s Avonds zijn we uiteten geweest bij Primarasa. Dit was op aanraden van Deni. Hier heb ik Nasi met Ajam op. Dit is kip, heel erg lekker!! Ik heb zelfs van Ajin een garnaal geproeft en ook deze was niet eens verkeerd! Misschien komt het dan toch nog eens goed met mij, hihi. Die avond heeft het heeeel hard geregent. De straten stonden echt blank. Ik denk dat er wel 40cm water stond. En al die scootertjes gingen hier gewoon doorheen. Was toch wel blij dat we gewoon droog in een taxi konden stappen.

Donderdag zijn we eventjes naar de universiteit geweest om ons in te schrijven bij het international office. Zij zullen ons ook gaan helpen met het verlengen van ons visum. Want het visum dat we nu hebben is 60 dagen geldig, dus ja dat moet 2x verlengt worden. Na het bezoek aan de universiteit zijn we met Deni wat gaan eten. We hebben Soto op. Dit is een gele soep met kip erin. De eerste paar happen vond ik niet zo lekker, maar uiteindelijk smaakte het toch wel! Gewoon even aan de smaak wennen. Na het eten hebben we nog wat boodschappen gedaan en zijn we terug af gezet bij het appartment. We zijn even wezen sporten. Bij het apparatementen complex zit een sportschool en een zwembad. Ga er hard aan werken, zodat ik over 4.5 maand helemaal afgetraind terug naar Nederland kom!

Vrijdag hebben we officieel kennis gemaakt op de Universiteit. Ook hebben we Yulis ontmoet. Dit wordt onze contactpersoon op de Universiteit, zij is de decaan van de verpleegkunde opleiding. Een hele vriendelijke vrouw. We zijn met haar naar een kledingmaker geweest, waar onze maten helemaal werden opgenomen. Want er wordt een Batik voor ons gemaakt. Dit is een traditioneel Indonesisch kledingstuk. Hierna zijn we naar een hele leuke winkel geweest om een stof te zoeken voor de Batik. Maar er was zo veel keus dat het nog erg moeilijk was om te kiezen wat we wilden. Uiteindelijk hebben we wat heel moois gevonden hoor! De Batik zullen we moeten gaan dragen op formele gelegenheden. ’s Avonds zijn we met Yulis mee geweest naar een bruiloft. We hebben ons helemaal opgetut. Allemaal een lange rok of jurk aan. Want aangezien dit een islamitsch land is, wordt dit echt van je verwacht. De bruiloft was echt geweldig. Er waren rond de 1000 mensen. Alles was prachtig aangekleed en iedereen wilde met ons op de foto! hihi.

Vandaag hebben we een rust dagje gehad. Wat echt wel even lekker is. We hebben de afgelopen dagen al zo veel nieuwe dingen gezien. Dat dit echt heel vermoeiend is. Ik heb vannacht eindelijk echt goed kunnen slapen. Want ik kwam steeds niet in slaap. Gewoon jetlag waarschijnlijk. Vandaag hebben we weer wat boodschappen gehaald. Weer even gesport en gezwommen. Daarna zijn Lisa, Carola, Ajin en Ik nog wat gaan eten bij Primarasa. En we hebben een filmpje gekeken in het appartement. Morgen gaan we ons eens even verdiepen in wat we nu voor het project allemaal moeten gaan doen, want dit is tot nu toe erg onduidelijk.

Ik houd jullie op de hoogte!!
En bedankt voor het lezen
Xx
Yvonne

• 14 Februari 2015 - 18:33

Gerda:

Heel erg leuk dat we je kunnen volgen . Groetjes

• 14 Februari 2015 - 18:55

Suzanne:

He yvon

wat super leuk om te lezen!!
    ben blij dat alles goed gaat!
    dikke knuffel van ons
    alex suzanne en thijn

• 14 Februari 2015 - 19:15

Esther:

Hoi Yvon, leuk reisverslag. Ontzettend veel succes en plezier. Liefs Esther

• 14 Februari 2015 - 19:54

Corinne:

Hoi,
    leuk om te lezen wat je allemaal doet. Ben ook erg benieuwd naar je jurk. Heel veel plezier. Groetjes van ons

• 14 Februari 2015 - 20:02

Tim En Roos:

Yvonne, leuk om je blog te lezen en heel veel plezier daar. Mocht je leuke (reis)tips hebben horen we het graag. Wij gaan in de zomer namelijk ook voor 3 weken naar Indonesie! Geniet ervan :)

• 14 Februari 2015 - 20:18

Geertje:

Idd allemaal wennen.... heerlijk om te lezen!
    Groetjes

• 14 Februari 2015 - 20:21

Ed Mulder:

Leuk om te lezen Yvonne. Die batik kun je hier volgend jaar gebruiken voor carnaval. En als je het indisch eten gaat waarderen, heeft Sandra nog wel wat recepten voor je. Veel plezier daar en blijf bloggen. Groet, Ed

• 15 Februari 2015 - 00:02

Ineke En Jaap (= Je Vader En Moeder Dus):

dank je wel voor het verslag. Wat zijn we (nu al) ontzettend trots op je.
    we luffjoe so much

• 16 Februari 2015 - 09:32

Bianca:

Hoiiii Yvonne,

Zo leuk om mee te kunnen lezen met je avonturen! Ik hoop dat je tijd kunt blijven vinden om te bloggen.
    Geniet ervan en we horen graag meer! XXXX Bianca, Ruben en kids

• 16 Februari 2015 - 15:53

C Borkink.:

HOY YVONNE LEUK OM HET VERSLAG TE LEZEN , JE HEBT AL HEEL WAT INDRUKKEN OPGEDAAN.WY HOEVEN ONS OM JOU GEEN ZORGEN TE MAKEN.ZELFS HET ETEN GAAT GOED. WENS JE EEN PRETTIGE TIJD EN VEEL LIEFS VAN tiNE