Update vanuit Indonesië, weekendje Bali - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Yvonne Rek - WaarBenJij.nu Update vanuit Indonesië, weekendje Bali - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Yvonne Rek - WaarBenJij.nu

Update vanuit Indonesië, weekendje Bali

Door: Yvonne de Rek

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

09 April 2015 | Indonesië, Soerabaja

Hoppa, daar ben ik weer hoor. Met een nieuwe update vanuit Indonesië. Ik heb een hoop meegemaakt. Dus ik zal jullie weer eens bij praten. Hihi het is namelijk weer te lang geleden.

We zijn we door Ibu Ira meegenomen naar het Dr. Soetomo ziekenhuis. Dit is een zeer groot ziekenhuis is Surabaya. En hier kunnen patienten met iedere verzekeringsklasse komen. Dus ook de hele arme mensen zijn hier gewoon welkom. Dit maakt dat het ziekenhuis bom vol ligt met patienten die zeer veel specialistische zorg nodig hebben. Ook hebben ze d’r natuurlijk geen Airco, dus het is er lekker warm, benauwd en er hangt een niet zo’n frisse lucht. We zijn al een aantal keer eerder in dit ziekenhuis geweest. Maar iedere keer dat ik er kom. Is het toch weer even acclimatiseren hoor. Deze keer had Ibu Ira ons mee genomen naar een afdeling waar veel patienten liggen die letsel hebben opgelopen aan het hoofd. Het merendeel van de patienten ligt in het ziekenhuis door een ongeluk met de scooter/ motor. Dit is niet gek ook hoor, als je kijkt hoeveel scooters er hier rijden. Ja dan moet dat regelmatig wel mis gaan ook. We hebben Mondzorg verleend bij deze patienten. Dit houdt in dat we met een gaas door de mond gaan van de patient om de mond schoon te maken. De patienten die hier lagen waren eigenlijk allemaal buiten bewustzijn. Ik vond dit echt heel leuk om te zien en te doen. Eindelijk we mochten weer eens een patient aanraken. En we hoefden niet alleen maar mee te kijken! Heel fijn.

Ik heb samen met Lisa en Carola 2x een voorlichting bijgewoond over borstvoeding in het Airlangga ziekenhuis. Dit is het ziekenhuis dat bij de Universiteit hoort. Deze voorlichtingen werden gegeven aan zwangere vrouwen en moeders. Ook mocht hierbij de familie aanwezig zijn. Ik was echt dol blij dat we eindelijk iets voor ons project konden doen. Want dat is allemaal nog best wel lastig. De Universiteit heeft een programma voor ons opgezet waarmee we iedere week in een andere setting meekijken. Maar voor ons project moeten we ons vooral richten op de zwangeren vrouwen. Gelukkig lukt dat nu allemaal wat beter en zijn we op de goede weg. We hebben zelfs onze literatuurstudie afgerond!!! Dat is toch altijd zo’n rotwerkje. Maar we zijn er vanaf JEEH!!

Ook zijn we met de mensen van het Internationale office naar de dierentuin geweest. Dit werd door hun georganiseerd. En we hoefden dus niet te veel na te denken. Wel lekker hoor! We gingen met een grote bus met wel 60 mensen erin op weg naar het park. Eerst hebben we een soort safari gedaan met de bus. Dit was wel leuk, maar omdat er geen raampjes open konden in de bus, zijn de foto’s niet zo mooi gelukt als dat ik had gewild. Na de safari konden we de bus uit. Toen zijn we met een groepje van 8 door het park gaan lopen. Ik ben op de foto geweest met een baby tijger, een grote tijger en 2 kleine aapjes. Echt super schattig. Ook hebben we een dolfijnen show, een olifanten show en een tijgershow bijgewoond. Ik heb echt een top dag gehad in het Safari park.

Vorige week woensdag hebben we les gehad van Yullis in het hechten. In Nederland mag je dit als verpleegkundige niet doen. Wij mogen alleen de hechtingen verwijderen. Maar omdat het in Indonesië zo druk is, moeten de verpleegkundigen ook hechtingen kunnen zetten bij patienten. Tijdens de praktijk les hebben we 5 verschillende technieken geleerd om te kunnen hechten. Dit hebben we geoefend op een kip. Geen levende gelukkig. Maar een half kippetje. De eerste 3 technieken gingen me wel goed af. Maar daarna vond ik het toch wel heel moeilijk hoor. Maar het was super leuk om te doen en te leren. En NEE we hebben de kippetjes niet opgegeten na de les. Die zijn gewoon in de prullenbak gegaan. Hahaha

En toen was het toch eindelijk zover. Vorige week Donderdag ben ik met Lisa, Carola, Ajin, Sinem en Jessie naar Bali gevlogen. We vlogen in de avond. Dus overdag hebben we wel gewoon nog stage moeten lopen. Rond 3 uur hebben we vanaf het appartement een taxi genomen naar het vliegveld. Dit ging allemaal heel vlot en binnen 40 minuten waren we er. Echt een meevaller, want je weet het nooit hier met het verkeer. Soms gaat het super snel, en andere keren sta je gewoon dik in de file. Niet te voorspellen. Ons vliegtuig zou vertrekken om half 7, dit werd uiteindelijk ruim een uur later. Tsja.. het is en blijft Indonesië. Uiteindelijk vlogen we rond kwart voor 8 weg en waren we 40 minuten later al weer aangekomen in Denpasar. Vanaf het vliegveld hebben we een taxi genomen naar ons eerste hotel: Adi Dharma in het plaatsje Kuta. Het hotel zag er erg goed uit. Het had een groene tuin en een mooi zwembad. Na een welkomsdrankje zijn we onze kamer op gaan zoeken. Ik had met Lisa, Carola en Ajin een familie kamer. Echt gezellig joh! We hebben ons even omgekleed en zijn toen richting hét centrum van Kuta gelopen. Er was 1 grote straat met allemaal barretjes, restaurants en clubs. Uiteindelijk zijn we beland in de Skygarden. Dit was een grote club met wel 4 verdiepingen. En om de avond goed af te sluiten zijn we nog bij de Mcdonalds wat gaan halen. Dit hebben we op het strand opgegeten Jammieeee!!!

Vrijdag 3 april was mijn lieve kleine zusje jarig! Natuurlijk geregeld dat ze wel gewoon een cadeautje krijgt. En ze vond het super ( gelukkig). Op onze eerste echt dag op Bali hebben we een relax dag gehouden. Na het ontbijt zijn we even in het zwembad gesprongen bij het hotel. En na een frisse duik zijn we naar het strand gegaan. Daar kon je een ligbedje huren, maar dat was 150.000 rupiah ( iets meer dan een tientje) voor 2 uur. UHHHMMM nou nee. Dus we hebben ons handdoekje op het zand gelegd en zijn gaan zwemmen. ’s Middags heb ik met Jessie een surfles genomen. Dit was leuk om te doen, maar ik kon er echt geen bal van. Tsja. Was ook wel te verwachten. Ik heb helemaal geen balans. En probeer dan maar eens te staan op een bord die wordt meegesleurd door de golven, geen succes. Maar goed. Ik heb het geprobeerd. Haha. Aan het einde van de dag zijn we nog gaan shoppen in een van de kleine winkelstraatjes. Ik heb een mooie Sarong ( een soort sjaal/ doek) en een leuk hempje gekocht. Voor weinig geld natuurlijk, ik blijf Nederlands hahaha. ’s Avonds zijn we naar ons 2de hotel gebracht: hotel Ari Putri. Ook dit hotel zag er prima uit. Ook dit had een mooi zwembad en had zelfs een klein barretje in het zwembad. Oee leuk leuk!! Hier hadden we wel 3 aparte kamers. We zijn in Sanur lekker uiteten geweest en toen zijn we ons bedje ingedoken. Het was een lange maar heerlijke dag geweest.

Zaterdag hebben we weer een relax dag gehouden. Ik was vrijdag echt heel erg verbrand. Gewoon blaren op m’n gezicht staan. Ik denk dat ik gewoon te gek heb gedaan met dat surfen. Want toen ben ik 2 uur lang bezig geweest in de volle zon in de zee. En ik had me gewoon goed ingesmeerd met factor 50. Ik baalde echt zo erg. En het deed zo veel pijn. Ik wilde het liefste gewoon in bed blijven liggen. Maar ik heb mezelf opgepakt en ben gewoon mee gegaan naar het strand. Ik heb de hele dag onder een parasol gelegen. En heb me ieder uur ofzo ingesmeerd met zonnebrand. Ben gewoon angst aan het ontwikkelen voor de zon. Ook niet leuk hoor.

Zondag hadden we een actieve dag op de planning staan. We hadden een chauffeur geregeld. Hij heeft ons om 8 uur opgehaald bij het hotel. Als eerste zijn we gestopt bij een batik makerij. Hier hebben we een rondleiding gekregen en kregen we uitleg over hoe een batik wordt gemaakt. Hier werd het voor mij gelijk wel duidelijk dat het allemaal heel toeristisch is en goed geregeld. Wel erg leuk! Toen zijn we weer in de auto gestapt en zijn we naar Jambe Budya, the Barong & Krisdance gereden. Dit was een balinese dansvoorstelling. Het beeldde de strijd tussen het goede en het kwaadde uit. De voorstelling duurde ruim een uur en was erg indrukwekkend. Na de dansvoorstelling zijn we doorgereden naar een Hindoeïstische tempel. Bij de tempel kreeg iedereen een sarong aan. Wel heel tof, geeft wel gelijk zo’n vakantie gevoel hoor. Hier heb ik hele mooie foto’s kunnen maken van alle beelden. Van de ene tempel gingen we naar de andere. We zijn naar de Holy spring tempel geweest. Dit wordt door de bevolking gezien als een heilige plaats. Er wordt gedacht dat door in het water te gaan in de tempel dat je slechte invloeden en ziekten wegvallen van het lichaam. Wel heel gaaf om mee te maken dat die mensen daar zo in te geloven.

Daarna hebben we onze trip vervolgd naar de Gungung batur vulkaan. Dit is een actieve vulkaan bij het Baturmeer. En de laatste vulkaanuitbarsting was in 2000. Bij de vulkaan was een heel mooi uitzichtpunt gemaakt en daar hebben we toffe foto’s gemaakt. Toen zijn weer doorgereden naar een koffieplantage. Op die koffie plantage werd er Luwak koffie gemaakt. Er worden dan rode bonen aan de Luwak/ wezels gevoerd. Zij eten die bonen op en poepen ze daarna weer uit. Deze worden gewassen en gedroogd. Dan worden de schillen van de boon verwijderd en worden de bonen geroosterd. Van de geroosterde bonen wordt koffiepoeder gemaakt. De koffie heeft dan een hele sterke geur en smaak, een echte delicatesse in Indonesië. Na de rondleiding mochten we verschillende soorten koffie en thee proeven. We zaten in een restaurantje met een geweldig uitzicht op prachtige groene rijstvelden. Na de koffie zijn we door gereden naar Ubud. Daar hebben we het Monkey Forest bezocht. Dit is een park vol met apen, deze lopen zelfs in de straten rondom het park. De apen zagen er heel leuk en schattig uit. Ze waren alleen niet zo lief als dat ze eruit zagen hoor. Ze waren brutaal en als je ze wilde aaien lieten ze hun tanden zien en gingen ze in een aanvallende houding staan. Best wel eng hoor. Na de Monkey Forest zijn we met de auto terug gereden naar Sanur. Hier hebben we gegeten en wat gedronken in een leuke bar.

Onze laatste dag in Bali ( maandag) hebben we nog op het strand gelegen. Ik heb weer alleen maar in de schaduw gelegen en heb m’n boekje gelezen. Prima hoor! Aan het einde van de middag hebben we nog een duik genomen in het zwembad bij het hotel. En toen was het al weer tijd om te vertrekken. Wonder boven wonder vertrok het vliegtuig vanaf Denpasar gewoon optijd en om half 8 waren we al weer in Surabaya.

Weet je wel, dat iedereen altijd zegt: Niet bij vreemde mannen in de auto stappen. Nou… dat doen we hier dagelijks. Haha. Op het vliegveld weer zo’n voorbeeld. We konden geen taxi vinden. En toen kwam er een man naar ons toe die ons wel naar het appartement wilde brengen voor een kleine vergoeding. Uhm prima hoor. Toen kwam die vent aanrijden met z’n grote auto, zat z’n vrouw ineens naast hem. Dat hadden we niet verwacht hoor! Hahahaha. Zij hebben ons veilig en wel naar ons appartement gebracht.

Afgelopen dinsdag is het echte leven weer begonnen. Nou.. dat viel wel weer even tegen hoor. Optijd de wekker. We moesten een symposium bijwonen over tropische infectieziekten. Er zijn 5 verschillende sprekers geweest over dit onderwerp. Helaas hebben we daar 4,5 uur moeten zitten. terwijl alles in het Bahasa was. Beetje jammer. ’s Middags heb ik mijn paspoort weggebracht. Want ons visum moet worden verlengd. En ’s avonds hebben we gezellig met z’n alle pasta gegeten.

Ik heb al een heleboel meegemaakt in Indonesië. En vind het nog steeds leuk! Ik begin het wel moeilijker te krijgen hoor. Denk veel aan thuis. Voornamelijk als ik moe ben. Ik hoop dat dit minder wordt als Ilona er is. Die komt namelijk over 2 weken al weer. De tijd vliegt. Ik probeer jullie op de hoogte te houden.

Liefs,
Yvonne

• 11 April 2015 - 13:57

Hans En Trudie:

Je maakt ook veel mee.en wat vliegt de tijd.leuk verslag weer.morgen gaan we naar oosterhout verjaardag van je zussen vieren.groetjes van ons en veel plezier.