Week 2 in Surabaya, druk druk!! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Yvonne Rek - WaarBenJij.nu Week 2 in Surabaya, druk druk!! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Yvonne Rek - WaarBenJij.nu

Week 2 in Surabaya, druk druk!!

Door: Yvonne de Rek

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

23 Februari 2015 | Indonesië, Soerabaja

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor alle super toffe reacties die ik heb gehad om mijn vorige blog! Echt leuk! Het is nog best lastig om mijn blog bij te houden. Ik maak zo veel mee. Hier dus in het kort wat ik afgelopen week allemaal heb meegemaakt.

Op maandag hebben we voor het eerst meegekeken in het ziekenhuis. We hebben de ICU gezien. Dit is een afdeling waar patienten liggen die zeer intensieve zorg nodig hebben. Veel van de patienten die hier liggen, liggen ook aan de beademing. Wat ik hier heel apart vond is dat de kinderen gewoon tussen de volwassenen liggen. Er lag een meisje van 1, naast een volwassen vent. Heel apart!! We hebben hier veel uitleg gekregen over de manier van werken van de verpleegkundigen. Wat mij ook opviel is dat de patienten echt volledig geen privacy hebben. In Nederland wordt bij ieder klein dingetje het gordijn tussen de bedden al dicht getrokken. Nou hier niet hoor!! Hihi. ’s Avonds zijn we weer Soto ajam gaan eten. Dit is echt heel lekker. En flink zout, wat ook zeker wel goed is, met al dat vocht dat we hier allemaal verliezen.

Dinsdag zijn we begeleid door Tiyas, een hele lieve docente van de universiteit. We werden om 8 uur opgehaald. Het was mij nog niet duidelijk wat we gingen doen. Maar dat is hier heel gewoon dusja, gewoon aan wennen! Na 15 minuten in de auto kwamen we aan bij het ziekenhuis naast de universiteit. Toen werd het ons duidelijk dat we aanwezig zouden zijn bij de opening van het nieuwe infectie Ziekenhuis. Dit was een bijeenkomst van 2 uur ofzo en alles was in het Indonesisch! Heel handig. Dus echt 2 uur lang daar gezeten en er gewoon geen woord van verstaan. Haha we hebben af en toe aan Tiyas gevraagd of ze wilde vertellen waar het over ging. Dus dat was wel leuk. Hierna hebben we een rondleiding gekregen door het nieuwe ziekenhuis. En iedereen vroeg aan ons wat we er van vonden enzo. Heel grappig. Het zag er allemaal heel mooi en modern uit.

Woensdag hadden we een dag op de universiteit die was georganiseerd door het internationale office. ’s Morgens hadden we een soort college. We kregen allemaal do’s en don’t voor in Indonesië. Een heleboel van deze dingen wisten we al wel. Zo is het verplicht om gepaste kleding te dragen op de universiteit. Dus geen korte broeken en hempjes. Je moet een broek/ rok aan die tenminste over je knieën komt, dichte schoenen en iets dat je schouders bedekt. En het is hier gewoon 30 graden hé! Echt dodelijk!! Hihi. We hebben een rondje over de campus gelopen. En foto’s gemaakt. Er is op de campus een grote vijver met een brug. Dus wij stonden hier met z’n zessen foto’s te maken. En toen kwamen er ineens allemaal zwanen naar ons toe. En niet een paar ofzo, nee gewoon 50 van die beesten. Ik zag het al een beetje aankomen, dus ik was al weg gestapt. Maar de rest van de meiden nog niet. Die begonnen weg te lopen. Komen ze dus mooi achter hun aan. Lisa, Ajin, Sinem en Jessie beginnen te gillen en te rennen. En die beesten allemaal achter hun aan. Ik heb echt zo hard moeten lachen! Hilarisch!!!! ‘s Middags hebben we een rondleiding gehad over de campussen. We hebben ongeveer 2 uur lang in de hitte gelopen in en rondom gebouwen. Saai! Haha, maar wel leuk dat ze de moeite doen om het ons te laten zien.

Donderdag was het Chinees nieuwjaar, een feestdag hier in Indonesie. Dus we waren een dagje vrij. En zoals het echte meiden beaamt zijn we op onze vrije dag lekker gaan shoppen in de Tunjungan Plaza. Dit is de grootste shopping mall in Surabaya. En het is echt gigantisch. Ik heb een mooie tas gekocht en een petje. Ook heb ik voor het eerst in mijn leven een Manicure en een pedicure gehad. Echt heerlijk!! Genieten hoor. En dat koste hier 12 euro. Dus dat viel me alles mee.

Vrijdag hadden we opnieuw een dag op de Universiteit, georganiseerd door het internationale office. In de ochtend hadden we een City tour. We zijn met 2 bussen ( want we waren in totaal met ongeveer 45 studenten uit allerlei landen ) weg gegaan. We zijn eerst naar een groot park gebracht. Hier stond een grote boeddha. En was een tempel. Hier hebben we allemaal foto’s gemaakt. Was wel mooi om te zien. En we zijn naar the house of Sampoera geweest. Dit is een oude sigaretten fabriek in Surabaya. Hier hebben we een tour gehad. Op het einde keken we neer op een zaal waar 500 mensen met de hand sigaretten zaten te maken. WOW!! ’s Middags was er een welcomings ceremonie op de universiteit. Dit stelde echt helemaal niks voor. Wij hadden onze mooie batiks aan ( een traditioneel indonesisch kledingstuk). De batiks zijn helemaal voor ons op maat gemaakt en we mochten hier ook zelf de stof voor uitzoeken! Heel tof!

Zaterdag hebben we met een groep van 13 internationale studenten een busje en een chauffeur gehuurd en zijn we naar het eiland Madura gereden. Dit is een eiland dat vlak boven Java ligt en het is met een brug verbonden. Hier hebben we een prachtige waterval gezien. Deze waterval was vanaf de weg helemaal niet te zien. Maar wij stopten hier toevallig en liepen een stukje naar de zee toe. En toen ineens zagen we daar een mooie waterval. Echt heel bijzonder dat dat hier zo te vinden is. We hebben hier lekker in gezwommen. Ik was me al helamal aan het voorbereiden op een koude duik. Maar het water dat van de waterval kwam was gewoon aangenaam warm. Echt top!! Toen zijn we een stuk verder gereden naar een ander strand hier hebben we nog even lekker gelegen voordat we terug zijn gaan rijden. Het was echt een super leuke dag, met allemaal hele leuke mensen.

Zondag stond een lekkere relax dag op de planning. Tot we ineens om 10 uur een whattsappje kregen dat we werden uitgenodigd op een lunch van de Decaan van de verpleegkunde opleiding. Daar ging ons relax dagje. Dus wij ons mooi aangekleed en daar heen gebracht. Helemaal niet bewust waar we terecht zouden komen. Bleek het toch dat we waren uitgenodigd op een lunch met de gehele familie van Pur, de decaan. Haar zoon gaat trouwen en de lunch was georganiseerd om vanalles te overleggen met de familie. En wij mochten daarbij aanwezig zijn. Best wel speciaal. ’s Middags heb ik lekker op bed een filmpje gekeken en niks meer uitgevoerd. Ook wel even lekker!!

Vandaag stond de wekker al weer om kwart voor 6, slik!! We werden namelijk om kwart voor 7 opgehaald om naar het psychiatrische ziekenhuis te gaan. Hier hebben we meegekeken met een voorlichting die door studenten van de Airlangga Universiteit werd gegeven aan de familie van patienten. Dit was echter ook allemaal in het Indonesisch. En dus echt niet te verstaan. Jammer, want ik kreeg het idee van de familie dat het best wel intressant was. Hierna hebben we een rondleiding gekregen. En hebben Sinem, Jessie en Ik meegedaan met een groepstherapie sessie. Dit was heel leuk om te doen.

Zo dat was weer in het kort was ik afgelopen week allemaal heb beleefd. Bedankt voor het lezen.
Xx Yvonne

  • 24 Februari 2015 - 16:20

    Bianca:

    Ik vind het echt super leuk om te lezen dus hoop dat je het bloggen vol kunt houden.
    Maar waar ik nou zo benieuwd naar ben.... Is het niet snikheet om lekker te kunnen slapen of koelt het in de avond wel lekker af? En zijn de bedden ook wel oke? Je bent nu eenmaal behoorlijk lang, zeker voor hun standaarden. Dus gaat dat allemaal wel goed? Hihi, sorry hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig! X

  • 24 Februari 2015 - 16:26

    Yvonne De Rek:

    Hooi Bianca,
    haha jaa ik ga het zeker proberen vol te houden hoor!
    in het appartementje hebben we airco. dus dat is goed te doen hoor. en ik heb een groot 2 persoons bed voor mezelf. wat net zo groot is als thuis. dus ik slaap hier prima!
    afkoelen doet het hier niet echt. het is overdag als de zon schijnt zo'n 32 graden. en 's nachts 25 graden. maar het is ook best wel benauwd. dit komt waarschijnlijk ook wel omdat het nu regenseizoen is. vanaf april zal het nog wel wat warmer worden hier, hihi fijn...

    xx
    Yvonne

  • 24 Februari 2015 - 16:35

    Sandra:

    Hoi Yvonne, zo te lezen heb je het prima naar je zin! Mooie nieuwe ervaringen, aardige mensen, prima weer en natuurlijk het heerlijke eten.......en wacht maar, over een paar weken ga je ook steeds meer van het Maleis begrijpen. Soto ajam en batik is alvast een goed begin ;-)

    Salam hangat, Sandra XX

  • 24 Februari 2015 - 17:49

    Suzanne:

    He yvon

    wat super om te lezen!
    zijn drukke dagen zo te lezen!
    had foto's aan thijn laten zien, hij had op school verteld me nicht is naar de andere kant vam de wereld!! Hahahaha
    we lezen het met plezier!
    dikke knuffel van thijn
    groetjes van ons

  • 25 Februari 2015 - 18:12

    Gerda:

    Leuk om je te kunnen volgen.het is wel veel informatie allemaal. Hoop dat je het naar je zin hebt. Gr

  • 25 Februari 2015 - 22:17

    C.borkink:

    LIEVE YVONNE, WAT HEB JE AL VEEL MEEGEMAAKT JE OUDERS STUREN JOU VERSLAG PER MAIL NAAR MIJ DOOR. VIND IK HEEL PRETTIG ZO KAN IK MEEGENIETEN MET ALLES WAT JIJ MEEMAAKT JE HEBT BEST DRUKKEN DAGEN EN DAT BIJ DAT WARME WEER,EEN FIJNE TIJD EN GROETJES VAN TINE

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

verpleegkunde student aan Avans hogeschool breda. Ik ga samen met 5 mede studenten voor 4.5 maand naar Indonesie om hier stage te lopen.

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 4227

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 19 Juni 2015

Mijn buitenlandse stage!!

Landen bezocht: